Blogs

  • 23 april 2019

    Planregels uitgelegd: een is niet één maar twee of meer, aldus de Afdeling bestuursrechtspraak?!

    Ik hoor u denken: juristen zijn bepaald niet de beste wiskundigen. Zelfs een eenvoudige rekensom kost hen heel wat hoofdbrekens. De uitspraak van de Afdeling bestuursrechtspraak van 10 april 2019 (ECLI:NL:RVS:2019:1120) betreft echter niet een simpele rekensom, maar een we­­­­­zenlijk on­der­deel van het ruimtelijke ordenings­recht. Namelijk de grammaticale uitleg van de plan­­regels bij een bestemmingsplan en de daarbij door de planwetgever te gebruiken richtsnoe­ren.

    Op het eerste gezicht lijkt de zin ‘een is niet één maar twee of meer’ slechts een kleine plano­lo­gi­-sche wetenswaardigheid te zijn. Niets is echter minder waar gezien de soms verstrek­kende plano­lo­­gische gevolgen daarvan voor initiatiefnemers van een project of grondgebruikers. Bijkomende rechtsonzekerheid kan zich namelijk op diverse wijzen voordoen.

  • 16 april 2019

    De bestemming van een 'molenaarswoning' revisited

    Exploitanten en planwetgevers van windparken opgelet. Het bestemmen van een zogenaamde ‘molenaarswoning’ bij een windturbine gaat niet altijd voor de wind, zo blijkt uit de uitspraak van de Afdeling bestuursrechtspraak van 19 december 2018 (ECLI:RVS:NL:2018:4180). Hiermee wordt het bestemmingsplan voor “Windpark Delfzijl Zuid Uitbreiding” vernietigd.

  • 12 april 2019

    Aandachtspunten functiewijziging ex artikel 4 onderdeel 9 bijlage II Bor (kruimelgevallenregeling)

    Wanneer het ter plaatse geldende planologische regime bepaald gebruik van gronden of bouwwerken niet toestaat, zal voor de uitvoering van een project in beginsel een omgevingsvergunning nodig zijn (art. 2.1, lid 1, onder c, van de Wet algemene bepalingen omgevingsrecht (Wabo)). Indien er moet worden afgeweken van de regels van een bestemmingsplan of beheersverordening komt onder omstandigheden de zogenaamde ‘kruimelgevallenregeling’ in aanmerking als grondslag voor vergunningverlening (art. artikel 2.12, lid 1, onder a, onder 2°, Wabo j° art. 2.7 Besluit omgevingsrecht (Bor) j° art. 4 van bijlage II van het Bor).

  • 02 april 2019

    Verhulde aanvraag omgevingsvergunning leidt niet tot van rechtswege verleende vergunning

    De Afdeling bestuursrechtspraak van de Raad van State (hierna: de ‘Afdeling’) heeft op 20 maart 2019 (ECLI:NL:RVS:2019:829) definitief een eind gemaakt aan de mogelijkheid om met een ‘verhulde’ aanvraag een omgevingsvergunning van rechtswege te verkrijgen. Deze uitspraak is onderdeel van een reeks van uitspraken waarin de Afdeling de regels omtrent het verkrijgen van een omgevingsvergunning van rechtswege aanscherpt. Met de uitspraak van 20 maart 2019 gaat de Afdeling nog een stap verder door te oordelen dat een aanvraag voor een omgevingsvergunning die niet langs de elektronische weg of met gebruikmaking van een formulier als bedoeld in artikel 4.2, eerste lid, van het Bor, maar dus op andere wijze wordt aangevraagd, alleen van rechtswege kan worden verleend als de aanvraag wordt gedaan in een zelfstandig stuk en meteen duidelijk is of kan zijn dat het een aanvraag betreft. Een aanvraag voor een omgevingsvergunning kan daarom het beste via de officiële kanalen (elektronisch via Omgevingsloket online of met gebruikmaking van het desbetreffende formulier) worden ingediend.
  • 15 maart 2019

    Strekt het asbestdakenverbod zich ook uit over bitumen?

    De verwachting is dat asbestdaken vanaf 31 december 2024 verboden zullen zijn. Vanaf dat moment kan hier ook op worden gehandhaafd. Klassieke gevallen van dergelijke ‘asbestdaken’ zijn dakbedekkingen van asbestgolfplaten en dakleien met asbest, maar de vraag is of het asbestdakenverbod ook geldt voor bitumineuze dakbedekking waarin asbest aanwezig is (of kan zijn). Met name in oudere bedrijfspanden is bitumineuze dakbedekking in grote mate toegepast. De eventuele plicht om dergelijke dakbedekking te verwijderen kan dan ook grote (financiële) gevolgen hebben voor de eigenaren van oudere bedrijfspanden. Wij bespreken hierna of het asbestdakenverbod ook voor bitumineuze dakbedekking zal gelden en welke maatregelen eventueel nu al zouden kunnen worden genomen om hier tijdig aan te voldoen, om hiermee handhaving te voorkomen.

  • 16 januari 2019

    Actualisering UAV-GC 2005; de UAV-GC 2019 komt er aan

    Na 13 jaar worden de Uniforme Administratieve Voorwaarden – Geïntegreerde Contracten 2005 (UAV-GC 2005) geactualiseerd. Kenmerkend van de UAV-GC – de set algemene voorwaarden als variant op de Uniforme Administratieve Voorwaarden (UAV) als set algemene bouwvoorwaarden voor traditionele (RAW-)bestekken - is dat de combinatie ontwerp (design) en uitvoering (build/construct) bij de opdrachtnemende marktpartij wordt gelegd. De UAV-GC legt bovendien veel verantwoordelijkheid bij de uitvoerende partij, zodat de opdrachtgever wordt ontzorgd. In ruim 25% van de bouwopdrachten wordt gebruik gemaakt van de UAV-GC (vgl. Aanbestedingsinstituut). De UAV-GC 2005 wordt beschouwd als een evenwichtig pakket van voorwaarden (Gids Proportionaliteit).

  • 15 januari 2019

    Gasloos bouwen

    Sinds 1 juli 2018 is gasloos bouwen verplicht door de inwerkingtreding van de Wet Voortgang Energietransitie (hierna: ‘Wet Vet’). Het doel van deze wet is vermindering van CO2-uitstoot en het stimuleren van innovatie door eerlijke concurrentie en een gelijk speelveld.

  • 26 oktober 2018

    Niet (tijdig) indienen van een zienswijze leidt tot niet-ontvankelijkheid

    De uitspraak van de Afdeling van 24 oktober 2018, ECLI:NL:RVS:2018:3449 bevestigt nog maar eens dat het ongebruikt laten verstrijken van de termijn om een zienswijze in te dienen ertoe kan leiden dat de belanghebbende wordt uitgesloten van een beroep op de rechter. Het rechtgevolg hiervan is dat de belanghebbende niet-ontvankelijk is in zijn beroep als de bestuurlijke fase niet is doorlopen.